Digitale kloof onderschat


Nog tot 30 april organiseert Linc vzw voor de tiende keer haar 'Digitale Week'. Deze tiendaagse feesteditie wil meer dan ooit tevoren mensen betrekken bij de kennismaatschappij. Daarvoor hoopt ze het record van vorig jaar met meer dan 1.000 multimedia activiteiten in Vlaanderen en Brussel te overschrijden zodat er meer dan 20.000 personen worden bereikt. Linc vzw roept steden, gemeenten en organisaties op om deel te nemen. Een aanbod waar Buurtweb Aalst van Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen graag op intekent. "De digitale kloof wordt vandaag nog steeds onderschat," aldus opbouwwerker Eddy De Pauw (48).

"Hier lesgeven, vraagt soms engelengeduld"

eddy de pauw 2Buurtweb Aalst is een klein lokaal in ontmoetingshuis De Brug naast de rustige Dender in de carnavalsstad. Een vijftiental computers in klasformatie opgesteld, genieten van de zonnige rust tijdens de paasvakantie. "Nu hebben we tijd om enkele herstellingen te doen. Ook voor onze vrijwilligers is deze pauze welkom. Want hier lesgeven, vraagt soms engelengeduld," lacht Eddy.

"Een filmpje van YouTube bekijken lukt nog net maar gericht opzoeken op internet gaat niet"

Kerstkaart

Sinds 2012 krijgen hier jaarlijks zo'n dertigtal 'digibeten' een inwijding in de digitale wereld. "De meesten zijn tussen 18 en 30 jaar en kunnen vanuit hun achtergrond niet met een computer werken. Een filmpje van YouTube bekijken lukt nog net maar gericht opzoeken op internet gaat niet. Ofwel zijn ze laaggeschoold ofwel hebben ze hun schoolcarrière niet afgemaakt. Die negatieve ervaringen proberen wij te zalven met kleine succesverhalen. Wanneer ze hier in september starten, tonen we een kerstkaartje dat we in december met hen willen maken. De meesten denken dat ze zoiets nooit zullen kunnen. Maar dan stellen we hen gerust. Tegen Kerst zijn ze zo fier dat ze hun eigen ontworpen kerstkaart naar familie en vrienden kunnen versturen. Die evolutie zien, geeft enorm veel voldoening. Zowel voor mezelf als voor de vrijwilligers."

"Overheden, een OCMW of VDAB beseffen nog steeds niet dat niet iedereen mee is."

15% uit de boot

Op die manier probeert Buurtweb Aalst de deelnemers zelfredzaam te maken om zich aan te bieden op de arbeidsmarkt. "De digitale kloof is geëvolueerd van een gebrek aan toegang tot internet naar het niet kunnen gebruiken van dat internet. Meer en meer organisaties vragen je online aan te melden om gebruik te maken van hun diensten. Uit onderzoek blijkt dat 15% van de bevolking niet weet hoe eraan te beginnen. Zoek je werk via de Werkwinkel word je meteen aan de computer gezet met de boodschap 'meld je eerst aan'. Door gebrek aan personeel kan je 'niet nog eens verwachten dat er iemand naast komt zitten'. Overheden, een OCMW of VDAB beseffen nog steeds niet dat niet iedereen mee is. Wij kunnen hier geen professionele PC gebruikers afleveren maar we proberen ervoor te zorgen dat onze deelnemers na een jaar kunnen opzoeken wat ze nodig hebben. Dat ze een sollicitatiebrief kunnen schrijven, de website van de stad begrijpen, dat ze openingsuren kunnen opzoeken of achterhalen waar ze recht op hebben. Daarnaast werken we ook aan sociale vaardigheden. Naast het dichten van de digitale kloof zal je altijd een klein percentage mensen hebben, zowel jong als oud, die door hun beperkingen nooit zullen mee kunnen. Hier volgen soms mensen viermaal dezelfde cursus en kunnen het dan nog steeds niet. Daarom moeten overheden altijd andere kanalen blijven gebruiken om hun informatie kenbaar te maken zoals telefoon, briefwisseling of huisbezoeken."

"Het is onze taak om op te komen voor die 15% die uit de boot valt en bedrijven zoals De Lijn ervan bewust te maken dat hun website toegankelijk moet zijn voor iedereen."

Man in de straat

"Ik hou van computers. Het internet is een oneindige bron van informatie. Wat ik zo boeiend vind, is dat je naast theoretische naslagwerken ook de mening van de man in de straat vindt. Die is vaak ongenuanceerd maar ik vind het boeiend om te weten wat er onder de mensen leeft. Maar dat wil niet zeggen dat ik een voorstander ben van een volledige digitalisering van onze samenleving. Er gaat veel persoonlijk contact mee verloren. Maar die digitale evolutie is een feit waar 15% van de mensen van verstoken blijft. Het is onze taak om op te komen voor die 15% en bedrijven zoals De Lijn ervan bewust te maken dat hun website toegankelijk moet zijn voor iedereen. Want onze cursisten hadden de website net onder knie en zeggen nu: "nu konden we het en nu is weer alles veranderd."

Ann Palmers, april 2015

Lees ook de vorige reportages