Jaarlijks trekken veel mensen naar de zitdagen georganiseerd door de fiscus in gemeenten, lokale belastingkantoren of shoppingcentra voor hulp met hun papieren belastingaangifte of met de papieren wijziging van hun vereenvoudigde aangifte. Het gaat om mensen die geen betaalde hulp kunnen inschakelen en digitaal moeilijker hun weg vinden door onvoldoende kennis of gebrek aan computer en internetverbinding. Denk aan ouderen, mensen die niet zo goed Nederlands kunnen of mensen die het financieel moeilijk hebben.

Door de coronacrisis besloot de fiscus de zitdagen te schrappen. Gevolg: organisaties als Samenlevingsopbouw, maar ook de CAW’s, OKRA, ACW, BAPN … krijgen tal van signalen dat mensen in de problemen komen. Vorige week kwam al in de pers dat telefonische hulp niet volstaat. Los van wat verscheen over de vele fouten, merken we dat telefonisch geholpen worden, op afspraak dan nog, voor heel wat mensen niet genoeg is. De fiscus lijkt dat te beseffen en werkte een regeling uit voor uitzonderlijke fysieke hulp.

Toch vrezen we dat mensen uit de boot zullen blijven vallen en dus te veel zullen moeten betalen of boetes riskeren:

  • Is de groep die toch fysieke hulp kan krijgen niet te beperkt? Wat met de mensen met vereenvoudigde aangifte die nog niet zijn geholpen zoals het hoort?
  • Zal het in elke stad en gemeente mogelijk zijn om een fysieke afspraak te maken?
  • Hoe zal de hulp mensen in een maatschappelijk kwetsbare positie in de praktijk bereiken?

We roepen onze overheid op om te blijven inzetten op jaarlijkse fysieke invulsessies en om dit jaar fysieke hulp nog te garanderen voor al wie die nodig heeft. We vragen ook om de deadline van 30 juni te verlengen.

Check onderstaand filmpje, waarin onze projectcoördinator Mattia en vrijwilliger Marleen het probleem helder uitleggen.


Terug naar het nieuwsoverzicht